מהו חינוך ביתי ?
ההגדרה היבשה מתייחסת לתהליך החינוכי אשר מנוהל על ידי משפחת הילד או הילדה, מהבית והסביבה שלהם ולא במוסדות פורמליים חיצוניים כדוגמת גן או בית הספר, או באמצעות מורים פרטיים.
למי מתאים חינוך ביתי ?
חינוך ביתי מתאים למשפחות שבוחרות בו כמובן, המניעים יכולים להיות מגוונים ואמנה כמה מהם :
- אידיאולוגיה– לפיה ההורים עצמם אחראים לחינוך הילדים ולא המדינה/החברה או כל גורם חיצוני אחר. גישה המאמינה באחריות של ההורים לחינוך הילדים ועל בילוי זמן בחיק המשפחה, מתוך חיבור והיקשרות בטוחים.
- אמונה בתוצאות לימודיות טובות יותר– תוכנית לימודים מותאמת אישית להתקדמותו של הילד, בהתאם ליכולות ולפוטנציאל אישי ותוך התחשבות במגוון צרכים ומשתנים.
רצון לשלוט בתכנים הלימודיים-למשל במקרה של ניגוד להשקפה דתית של המשפחה. - רצון לבחירה בשיטת לימוד מסויימת– למשל גישות לימוד אלטרנטיביות, או אנסקולינג, הימנעות מכפיית לימודים או חוויה קודמת שהובילה למכשולים בהתקדמות הפדגוגית.
- רצון לסנן את המנעד החברתי של הילד, כדי למזער השפעות שליליות, כמו אלימות או בריונות.
- מטעמים טכניים (פחות שכיח בישראל)– מגורים במקום מרוחק גיאוגרפית מכל מוסד חינוך.
- מטעמים רפואיים– ילד או ילדה שמרותקים למיטתם, נגישות בבית הספר הקרוב, קושי בתוכנית חינוך מיוחד מתאימה.
- האמונה בפוטנציאל הגלום בילד, בסקרנות הטבעית שלו וביחס בין המבוגרים לילדים שמאפשר יחס אישי יותר.
אחריותם של ההורים בתהליך החינוך הביתי
בעולם המערבי, מרבית ההורים לילדים הלומדים במסגרות חינוך פורמליות, עובדים בשעות בהן ילדיהם לומדים. לעומתם, הורים המבקשים לחנך את ילדיהם בחינוך ביתי, נדרשים להיות נוכחים בבית בשעות הלימודים. ההורה למעשה לוקח על עצמו תפקיד נוסף ודומיננטי – מדריך, כאשר האחריות על העברת התכנים הלימודיים והתפתחותו של הילד, מופקדת בידיו. חשוב להדגיש כי הורים אלה נדרשים להיות גמישים ולחשוב "מחוץ לקופסא" כדי לשלב עבודה או לטפח קריירה, שכן עליהם להתחייב באופן טוטאלי לחינוך ילדם בבית. מסיבה זו, החינוך הביתי עבור רבים נתפש כפריבילגיה השמורה רק למשפחות עשירות., אך המציאות שונה, קיימות משפחות חינוך ביתי שונות, כולל אמהות יחידניות, הורים בהורות משותפת.
החברה בחינוך הביתי
הורים לילדים בחינוך הביתי דואגים לחיי החברה של ילדיהם כשם שהם דואגים לחינוכם.
קיימות קבוצות חינוך ביתי, לרוב לפי איזור מגורים או תחומי שיפוט. קבוצות אלו מקיימות אינטרקציה חברתית ענפה, במסגרת קהילתית ומתקיימים בה אירועים בהלימה לתרבות המקומית. כך למשל בחנוכה יכול להתקיים מפגש שבו יהיו תחנות אותן יפעילו הורי וילדי הקהילה ברוח החג, למשל טיגון סופגניות, יצירה, מעגל שירה, בפורים מסיבת תחפושת, עמדת איפור פנים והכנת אוזני המן ועוד. הקהילה תתכנס בחוגים, באירועי מחנאות ועוד.
מחקרים מראים כי המיומנויות החברתיות מפותחות יותר בילדי חינוך ביתי מאשר אצל ילדים המתחנכים בבית הספר. מעבר לזאת, אנשי החינוך הביתי יכולים לפתח מערכות יחסים תוך משפחתיות עמוקות מהמקובל בחברה הכללית.
חינוך ביתי בישראל -ההליך הפורמלי
משפחה שמבקשת לחנך את ילדיה בבית צריכה לקבל פטור מלימודי חובה, מידי שנה ממשרד החינוך. את הבקשה לפטור מגישים דרך פורטל משרד החינוך, תוך פירוט וצירוף מסמכים רלוונטיים. לאחריו נקבע מועד לביקור בבית הילד או הילדה. בביקור הבית מגיעים נציגי המשרד להתרשם מהמשפחה, הם ממלאים דוח שנשלח אל וועדה שמתכנסת מידי תקופה ולאחר דיון בוועדה , המשפחה מקבלת את הפטור, דרך המייל ויכולה לחנך את ילדיה בבית. במידה והפטור נדחה, ניתן להגיש ערעור.
לפרטים אודות בניית תוכנית לפטור עבור המשפחה שלכם, עזרה עם הבירוקרטיה הנדרשת ועוד ניתן לפנות אליי באמצעות דרכי ההתקשרות !